Hop til hovedindholdet

BusinessAalborg, Aalborg Kommune logo

TEMAMØDE: GOING TO NORWAY


Dato og tid

Onsdag d. 31. oktober 2018 kl. 08:15 til 15:15

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 26. oktober 2018 kl. 12:00

Sted

DGI Huset, Jens Møllersvej 3, 9440 Aabybro DGI Huset
Jens Møllersvej 3
9440 Aabybro

TEMAMØDE: GOING TO NORWAY


Arrangementsbeskrivelse

GOING TO NORWAY

BLIV GEARET TIL AT KICKSTARTE - OG STYRKE DIN VIRKSOMHED I UDLANDET!

GOING TO NORWAY: FRA START TIL SUCCES

Er du interesseret i, hvad der gør det udenlandske marked særligt attraktivt for din virksomhed - og hvilke faktorer du skal være særligt opmærksom på i forhold til at etablere din virksomhed i udlandet? 

Så kom med til BusinessBroens to-delte arrangement, hvor vi om formiddagen sætter fokus på at styrke din forretning i udlandet, med emner som forretningskultur, etablering og praktiske råd. Om eftermiddagen stilles der skarpt på, hvordan du kan starte, udvikle og drive webshop i udlandet. Vi tager udgangspunkt i Norge, men fokuserer generelt hele dagen på at etablere din virksomhed på udenlandske eksportmarkeder.

Fælles for hele dagen er, at den byder på både ekspertoplæg og praktiske cases, så du også får mulighed for at blive rig på andres erfaringer. Du har mulighed for at vælge at deltage i ét af temamøderne, men synes du at begge er spændende, er du meget velkommen til at deltage hele dagen for samme pris.


PROGRAM 

FORMIDDAG - STYRK DIN FORRETNING I NORGE 

08.15-08.45 - Morgenmad 

08.45-09.00 - Velkomst og dagens agenda
v. facilitator Tomas Arnesen, direktør i Hvidtved


Er nordmænd og danskere virkelig så ens?
v. Stein-Erik Linna, norgeskonsulent i Hjørring Kommune 

Hvad karakteriserer udenlandsk vs. dansk forretningskultur?
Der gives gode råd til, hvordan du bør og ikke bør agere, hvis du vil handle på det globale markeder.
Hvad gør f.eks. Norge til markedspotentiale? Hvad kendetegner Norge som land og forretningskultur - er der et stort udbytte for nordjyske virksomheder ved at kickstarte forretningen i Norge og andre potentielle eksportlande? 

Hvorfor starte et A/S selskab i udlandet og f.eks. Norge?
v. Ulrik Tejg Jespersen, CEO for Nordcad

Case: Nordcad har etableret selskab i Norge og flere andre lande; hvilke lande er attraktive at etablere sig i - og hvad er det for en proces, de har været igennem? Hvad er potentialet for deres virksomhed? Kom og hør omkring deres udfordringer og erfaringer herunder kundekontakt og opbygningen af et netværk i udlandet.

Struktur, kultur og regnskab
v. Rune Slåttland, COO hos Exacta AS

Hvorfor og hvornår er det interessant at etablere sig i udlandet? Hvilken virksomhedsstruktur bør man vælge? Og hvordan finder det praktiske sted i forhold til regnskab og løn i udlandet?

Han vil desuden også komme omkring, hvordan andre lande karakteriserer den danske forretningskultur, og hvordan det er at samarbejde med danske partnere.

11.30 - Tak for i dag 

11.30-12.30 - Frokost


EFTERMIDDAG – WEBSHOP I UDLANDET

11.30-12.30 - Frokost og registrering

12.30-12.45 - Velkomst og dagens agenda 
v. facilitator Tomas Arnesen, direktør i Hvidtved

Styr på formaliteterne i et land uden for EU?
v. Kevin Hermansson, Business Developer for KGH Customs, Business Region North

Hvor begynder du i forhold til at starte webshop i et land uden for EU? Hvilke handelsbarrierer, toldregler, regler mm. skal du være opmærksomme på? Og hvordan får du succes i udlandet? 

Muligheder og udfordringer ved etablering i Norge?  
v. Solveig Malvik, Country Manager for Med24

Business Case 1: Etablering fra start til slut samt mulige administrative og organisatoriske udfordringer i forhold til at drive webshop i Norge. Hvad er udfordringerne i forhold til formalia med administration, toldlinjer, love og generelle markedsvilkår ift. at drive virksomhed i udlandet?

Hvorfor er det overhovedet attraktivt at drive webshop i udlandet?
v. Max Riis, CEO for MakesYouLocal 

Hvad kendetegner de virksomheder, der lykkes med et eksportmarked i udlandet generelt? Og hvad kræver det at sælge til et andet land? Max vil derudover også komme ind på, hvilke udfordringer man kan møde, når en ”Cross Border Webshop” etableres, samt de store forskelle på en henholdsvis dansk og udenlandsk webshop.

Udbyttet vil være et godt overblik over, hvad det kræves for at få succes f.eks. i Norge samt gode redskaber til planlægning og lancering i et nyt land generelt.

Hvordan fungerer udenlandsk logistik?
v. Per Imer, CEO for CoolRunner

Hvordan sikrer man den bedste logistik i Europa, der samtidig er omkostningsoptimeret? Få styr på logistikkens formaliteter ved implementering og drift af din virksomhed i udlandet. 

15.00 - Tak for i dag
  



Læs mere om BusinessBroen her

 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >